ABN – Seriewoordenaar (Belpop 2000)

1 augustus 2000

Weer een cd die hier al een hele tijd ligt, en die ik maar niet besproken had omdat er andere en betere waren. Eindoordeel : mwaah.

Vooral over de teksten van Quinte ben ik niet bijster enthousiast : het pleit vóór ABN dat er serieus wat humor en een knipoog inzit, terwijl toch ook de “business as usual” van elke hiphop-cd niet uit het oog wordt verloren (dissen van enkele collega’s, opscheppen over hoe goed ze wel zijn in de vier hiphop-disciplines of hoe crimineel de ABN-cru wel is. Alleen de seksuele potentie wordt meestal onbesproken gelaten), maar tégen dat de Quinte soms bijzonder veel hooi op zijn vork neemt. Of hoe denkt u lines te kunnen uitspreken als “Welke geletterde serveert letterlijk meer lettertjes in je bord dan alfabetsoep”. Of nog “Dus wa zitte gij nu tegen mij te vertellen hoe dat hiphop zou moeten klinken, een straightedger zegt toch ook niet tegen een alcoholist hoe dat hij whiskey moet drinken”. Echt strak flowt dat niet, maar in de titeltrack gaat het dan ook van “Serie woorde, serie woorde, serie woordenaar. Ik vermoord de taal en hak ze in mekaar”.
Dankzij een aantal knappe gastbijdragen blijft er in “Seriewoordenaar” wel genoeg afwisseling zitten. Twee daarvan,
Luc Devos op het naar ABN-normen zwaarmoedige en dromerige “Ex-liefdadigheid” en Ya Kid K op het poppy “Teveel MC’s” leveren de nummers zelfs een serieuze meerwaarde. Bij het zwaardere werk zijn het de singles “Vet en Fonky” (met de A-team sample) en “‘k geef gene fok” (met Janez Detd. aan de gitaren) die het meest opvallen.
Er is nog hoop echter : “Er brandt een lichtje in mijn hart, dat brandt voor Jezus Daarom zijn wij blij, want Jezus houdt van mij. Er brandt een lichtje in mijn hart, dat brandt voor Jezus Daarom blijven wij …celibatair” gaat het in de ghosttrack. De EO wenkt.