Hiphop in Vlaanderen (DNA3)

30 december 2001


Blijf bij en verbaas vrienden en familie met uw kennis van de nieuwe trends in de muziek. Vandaag: onze reporter in Vlaams hiphopland (Door Hans Machiels, uit DNA3, jaargang 1)

Sinds The Sugarhill Gang en Grandmaster Flash in de hitlijsten stonden, heeft hiphop veel weerklank gevonden. Wat begon als een typisch Amerikaans fenomeen, werd door jongeren over de hele aardbol omarmd en geïnterpreteerd. In België werd de trend gezet door Rhyme Cut Core, waarvan de afkorting RCC ook stond voor Radical Culture Clash, verwijzend naar een soort eigenheid in de Europese hiphop. De twee artiesten achter Vlaanderens eerste hiphop groep waren TLP (lyrics en muziek) en Grazzhoppa (muziek en scratches), nog steeds twee prominente figuren in de Belgische hiphop scene. TLP kan je achter de draaitafels vinden van zowat elke hiphop/ragga/r&b party, zeker als ze georganiseerd werd door Artware. Grazzhoppa is ondertussen enkele malen ITF (International Turntablist Federation) en DMC-kampioen geweest en heeft zich op het producen gestort. Op, onder andere, de labels Brick9000 en het Britse DC Recordings bracht hij reeds maxi’s, ep’s en albums uit, waarvan het laatste opmerkelijke wapenfeit misschien wel de release was van Shady Sirens, in samenwerking met zijn Britse rechterhand/producer Greedy Boy, onder de naam Greedy Fingers.

Ondertussen hebben overal in België hiphop-bands de kop opgestoken en onder invloed van het Nederlandse Osdorp Possee, kwam ook steeds meer het gebruik van het Nederlands aan de orde. Na een korte fase, waarin ABN, St-Andries mc’s, maar vooral ‘t Hof van Commerce zich lieten opmerken, is het vuur wat dat betreft weer wat geluwd. Het waren misschien wel die groepen die in de Afrekening geraakten, maar het is niet de muziek waar de Belgische hiphop-headz naar uitkijken. Instrumentale hiphop-cuts van AfterHours, dj Serious, Kaine, Gus en KillaTactics is hetgeen waar de Vlaamse underground naar snakt. Droge, sobere hiphop beats, die soms zelfs beperkt blijven tot korte breaks, domineren het landschap en krijgen ook steeds meer aandacht uit het buitenland. Zo mocht het Gentse Brick9000 onlangs L-Fudge welkom heten, een New-Yorkse rapper die op het befaamde Rawkus-label (Mos Def, Talib Kweli, Hi-Tek, …) zijn muziek uitbracht. Dat resulteerde in een maxi-single op B9, waarop Lefto (bekend van StuBru-programma The Hop) de scratches mocht verzorgen. Ondertussen heeft nog een aantal Amerikaanse rappers zich aangemeld voor een release op het Gentse label, naast weer een aantal van de producers van DHL, de crew achter B9. DHL, met mensen als Kaine en Gus, staat voor trage, zwaar doorrookte hiphop met een funky onderbouw, al dan niet voorzien van bliksemsnelle scratches. Mede door een reeks underground feesten, een enthousiaste vertegenwoordiging in het buitenland en vooral goede muziek, laat de DHL posse steeds luider van zich horen en trachten ze zo veel mogelijk het hele hiphop-landschap in ons land te brengen.

Pagina's: 1 2