Review – V/A – Collabs Untill You Collapse (TheBlazz 2003)

11 juni 2003

Na “Up and Coming” vorig jaar, komen ze bij Wasteland met een tweede demo cd met talent van eigen bodem. Het concept van deze cd was om groepen die met hiphop bezig zijn uit alle streken van ons land samen te brengen op 1 cd en hierdoor beter bekend te raken bij elkaar en bij het grote publiek. Voor het beluisteren van de cd was het merendeel van de artiesten mij onbekend, maar velen hebben mij in positieve zin verbaasd en na talloze luisterbeurten kwam ik tot de volgende conclusie.

De Turnhoutse groep Fab Fudge mag samen met Szee de cd openen met met “15 minutes at the frozen fountain part 1″ en doen op dezelfde beat nog eens hun ding in “part 2″ en “part 3″. Als taal gebruiken zij het Engels en hoewel ik meestal nogal sceptisch sta tegenover Vlamingen die in het Engels hun ding doen moet ik zeggen dat ze bij Fab Fudge de taal goed beheersen en er een geoefend oor nodig is om te horen dat Engels niet hun moedertaal is. De beat is goed, maar niet super, maar het feit alleen dat het een eigen productie is verdient al een vermelding. Leuk zijn ook de korte samples die uit een horror film gehaald zijn. Men hoort dat deze mensen niet aan hun proefstuk toe zijn en ze geven meteen de toon aan van heel de cd.

Vervolgens is Bar-B-Man aan de beurt samen met Kroniek met “freestyle hermanos”. Dit is een vrolijk nummers waarvan de hook wel blijft hangen. Geheel in zijn eigen en vrij aggressieve stijl en met de nodige humor brengt Kroniek hier een goed verstaanbare tekst. Kroniek, toch bestempeld als een van Belgiës betere freestyle MC’s geeft hier eveneens een meerwaarde aan deze CD.

Die andere Belgische freestyle trots Nag en Twan komen samen met Nature Provides aan bod in Track 3. Hier valt als belangrijk minpunt meteen de geluidskwaliteit op te merken: wil je de MC’s verstaan moet het volume fors de hoogte in met ruis tot gevolg. Erg spijtig want Nag en Twan flowen naar gewoonte heel goed, al heb ik wel al betere dingen van hen gehoord. Ook werden cuts toegevoegd om het geheel een extra cachet te geven. Het geluid van de vallende muntstukken is best wel grappig en samen met die scratchen een fijne afwisseling tussen beide stemmen.

In track 4 staat de eerste Wasteland-member geprogrammeerd in de vorm van Xspans die samen met KFM de concept track “eeuwig jong” brengt. De tekst is zeer goed te volgen en de MC’s flowen erg sterk. Er zitten geen ingewikkelde zinsconstructies in deze tekst waarover eerst een paar keer moet nagedacht worden, waardoor de tekst reeds van de eerste keer uitstekend goed te begrijpen is, maar misschien wat diepgang mist in functie van volgende beluisteringen, maar de flow en de rijmschema’s maken hier veel goed.

Wasteland-member Prev komt samen met Nature Provides en Riemeloare hun ding brengen op Konsekwent. De afwisseling tussen de verschillende MC’s maakt deze track best boeiend en de vrouwelijke echo geeft duidelijk ook een meerwaarde aan deze track. Deze track is een van mijn favorieten en heeft al vaak in combinatie met de ingeschakelde repeat-functie sfeer in mijn kamer gebracht. Nature Provides had al zijn sterren verdiend op de “Up and Coming” compilatie en bevestigt op deze CD.

Een hele resem van West-Vlaamse MC’s doen hun ding op track 7: supajoint. Met name Seppe, Dusty-P, ALA, Tovenoare, Bombardeur en Koenfusion. Geen een van deze MC’s was mij voordien bekend. Ik vind de track okay, maar niet super. De beat is best wel lekker, maar ik hou persoonlijk niet van het dialect, wat natuurlijk van persoon tot persoon afhangt. De MC’s flowen wel lekker over de beat, maar het geeft mij een beetje een déjà-vu gevoel. De eerste MC’s lijken van stem iets te veel op elkaar, kfm is hier zo een beetje de vreemde eend tussen al het West-Vlaamse geweld.

Track 8 werd geproduced door een van Belgiës nieuwe producerstalenten: Kryptoto. Prev komt hier samen met Mr ZoomZoom. De beat is echt lekker met die rouwe drums en past uitstekend bij de speciale stijl van Mr ZoomZoom. Prev heeft wat de tekst betreft goed over deze track nagedacht en dat valt goed te merken. Na de eerste luisterbeurt bleef ik met een gevoel achter waarbij ik niet echt een beeld had van waarover deze tekst gaat, maar na enkele beluisteringen begin ik het concept te zien. Voorts nog even de dope scratches van Splinta opmerken aan het einde van deze track.

Nog een groep die mij positief verbaasd heeft is Raggamuffin whiteman. Samen met Whiteman ft 3t & Invisible Bram brengen ze luvely luv. Ze hebben een swingende stijl van rhymen en het geheel roept een happy sfeer op. Ook hier weer een pluim aan het Engels dat echt wel af is.

De meest besproken song van de Cd is ongetwijfeld “oorsprankelijke fonk”. De tweede productie van Kryptoto en weer een banger. Het was de bedoeling om een zomerse sfeer in deze track te krijgen en daar zijn ze zeker in geslaagd. Het refrein blijft lang in je hoofd zitten en dit is in dit geval zeker een compliment. Mr ZoomZoom, die steeds de nadruk op zijn medeklinkers legt en hierdoor een persoonlijke en originele stijl heeft komt hier zwaar en ook de scratches waren zeker een goed idee.

Als voorlaatste track mag Nature Provides nog eens opnieuw aantreden met “4 doodgewone gasten met een PC”, ditmaal wordt prev geassisteerd door Xspans. Ik vind deze track iets minder goed dan de andere tracks die we eerder van dezelfde mensen hoorden. Ik denk dat dit misschien door de iets minder goede beat komt, maar de MC’s scheren ook hier voor Belgisch niveau hoge toppen.

Als afsluiter komt Fab Fudge hier nog eens met “15 minutes at the frozen fountain part 3″. De beat is dezelfde als part 1 en 2 en maakt de cirkel mooi rond.

Kort samengevat kunnen we stellen dat wasteland ons op deze cd toont dat er erg veel talent aanwezig is in de Belgische hiphop. Nieuwe groepen wordt een spreekbuis aangeboden en alle groepen maken hier dankbaar gebruik van en verbazen in de positieve zin. De groepen die ik nog niet kende verbazen in positieve zin en de groepen die ik al kende komen zwaarder, wat betekent dat ze prograssie maken. Maar er zijn ook keerzijden aan deze CD. Ten eerste zou de geluidskwaliteit iets beter mogen: het volume van de stereo moet steeds een paar tandjes hoger (Vooral het niveau van de track met Nag en Twan is ondermaats). Misschien zou er nog iets meer afwisseling moeten kunnen komen op de CD; Fab Fudge doet zo 3 verschillende tracks op dezelfde beat en omdat het een goede beat is en de MC’s sterk zijn steekt dit gelukkig niet tegen… Misschien zou het goed zijn bij een volgende editie ook eens Limburgse MC’s aan bod te laten komen of een MC uit het Brusselse om het geheel een extra dimensie te geven. In België zit groot talent wat met deze Cd nog eens wordt bevestigd en de prijs van 5 euro is belachelijk laag voor Belgische hiphop die klinkt zoals we hem willen laten klinken.

Geschreven door Emex – 11-06-2003 (c) TheBlazz.com 2003