Empedocles – Vierwerk (TheBlazz 2003)

1 juli 2003

http://www.vlaamserap.be/vlaamserap/index_bestanden/vlaamserapreleases%20(99).jpgVraag aan een Belg om namen van helden binnen Nederlandse hiphop scene te noemen en zal je merken dat men best op de hoogte is van wat er allemaal in Nederland speelt. Vraag aan een Nederlander om één naam binnen de Belgische hiphop scene op te noemen en volgt er een enge stilte. “Ehh..die krewcial dude.. oh ja castro.” Onwetenden, let op.. Nou vooruit dan , jij die ook veel weet mag ook meekijken.. kom dichter bij het scherm.. iets dichter bij zo.. juist! Hier volgt een gratis tip, voeg Empedocles ook aan je lijstje met namen. Waarom? Meza, Krypto & Uruz hebben net promo uitgebracht dat luistert naar de naam Vierwerk en resultaat mag er wel wezen.

Deze mannen hebben er veel energie in hun ding hebben gestoken, wat gelijk opvalt door het prachtige hoesje. Maar ja, Don’t Judge a Book by his Cover, right?! Maar als dit het geval was scoren ze een Oprah dikke voldoende! Wat mij gelijk opvalt op deze plaat is dat niet snel gaat vervelen, er is sterke variatie aanwezig, genoeg om mij vrolijk te houden. Mocht je traantje pikken met Meza bij horen van “Glimp van je Glimlach” wordt die gelijk omgetoverd op in een slappe lach bij volgende track “Shitzooi”, een trip door wereld van een Dorpsgek. Alle elementen van hiphop komen ook eens aan beurt, getuige op “Vierkwerk Alfa” en “Vierwerk Beta” en de feest komt aankloppen bij “De Party is hier”.

De productie is ook subliem, courtesy of Dhr Uruz die ons ook verwent met de verbluffende “Beatbox”. Uitschieters zijn “De Rap van Murphy” en “Driewieler” de hilarische strijd tussen Krypto en gast MC Gregwariuz waar ze bekvechten om een driewieler. Je leest het goed, een driewieler! “Cluedo” behoort ook tot deze lijst, een typische bang-je-hoofd-tot-je-nek-auw-doet-maar-hou-je-verstand-erbij.

Naast Gregwariuz, B-Fract & Pculiar krijgen de mannen ook hulp van, Groot Meester Jan (“De Lekkere Trek”) & STW (“De Party is Hier”). Analyse zingt ook toontje mee op de prachtige “Glimp van je Glimlach”, maar haar vocalen zijn niet echt denderend en voegt niet veel aan de track. “Weggecijferd in Letters”doet ook wel, maar komt echt tot leven als je deze live hoort. Tenzij je in je kamer, gaat springen en mee doet met de chorus. Niemand neem je dan kwalijk hoor, it’s your world, baby!! “Bedelen of Bedelen” is ook dope track maar beat mist wat afwisseling, in my humble opinion.

Als ik eerlijk mag zijn vind ik dat meeste Nederlandstalige albums vrij ééntonig, maar gelukkig lijdt Vierwerk niet aan deze ziekte. Het klinkt goed en volwassen & je wordt verwend met een lekkere afwisseling van tracks. Meza, Krypto en Uruz hebben een album gemaakt dat een mooie combinatie van dope beats & dope teksten aanbied. Godverdomme, ik wilde niet te enthousiast klinken maar ach ja.. Dit album moet je hebben. Fuck yea, spread the word… Empedocles, baby!

1. Intro
2. Vierwerk Alfa
3. Vierwerk Beta