V/A – De Schreeuw van Vlaanderen (HIJS 2005)

28 november 2005

‘De schreeuw van Vlaanderen’ een compilatie met zowat de beste MC’s van Vlaanderen onder leiding van enkele van de beste producers van Vlaanderen op poten gezet door http://www.skillz.be en Baz. Het zou zowat een doodzonde zijn om een track niet te bespreken zo lijkt. De bedoeling van deze compilatie is thans een mooie: toon de buitenwereld dat Vlaanderen op hiphopgebied meer is dan internetbeef, Mellow P en wat battles. Tonen dat ook wij ��n front kunnen vormen. Jammer dat je dan op de eerste de beste site een hoop gezever tegenkomt over de naam van de cd: �De schreeuw van Vlaanderen�, een Vlaams Belang slogan, klonk het. Niet echt het doel bereikt dus, hopen dat de tracks dat wel doen.De snippet op de skillz-site vertelde ons al dat de cd een mix was tussen oude glories en nieuw talent, zo pakken onder andere Mellow P, de Sint Andries MC�s en de Nihilisten de mic maar ook Saalk, Midget en Rikke bvb. Die laatste kreeg de eer het album te openen met een toffe stijl op een frisse beat, maar spijtig voor hem wordt hij gevolgd door Nag & Twan, twee Antwerpse anciens die komen zoals van hen verwacht wordt: sterke, humoristische teksten die strak gerapt zijn. Een nummer dat bij iedereen wat kan losmaken, welk dialect je ook spreekt.De Spokesmen brengen met �hiphopgodverdomme� een leuke track, gebracht door een enthousiaste bende, een track die er niet echt bovenuit steekt maar er wel mag tussenstaan, dit nummer bevestigt mijn mening over hun recente album: fris en jong, maar er zit meer in. Net als in Nupster en Sikkim, samen brengen ze een rustig nummer, eens iets anders, maar een �sfeertrack� had toch beter gestaan in dit album. Nupster brengt als winnaar van de felbetwiste Skillz III een goede tekst zoals verwacht wordt van een freestylechampion, Sikkim komt merkbaar zwakker dan zijn vriend, maar de boodschap maakt wat goed.Op de volgende track spit de groep die bij die andere complicatie van enkele jaren terug (�Frithop is dood�) hun debuut maakte. Een hoop veranderingen en jaren later komen ze in hun onaangetaste stijl die je tegen je bureaustoel pint. Voor de Nederlandse luisteraars werden er samples ingeplakt van hun optreden in Tilburg op de Defenitie van Dopeheid.De volgende op de tracklist is Loki, hij levert een ietswat simplistische tekst met een best dope en funky refrein. Het onderwerp roddelaars is dan wel weer apart maar niet ten volste uitgebuit.Dan is de tijd gekomen voor Mellow P om zijn ding te doen in een collab met Zemenay. Een zomerse track waarop weinig tot niets is op aan te merken, sterke flow, goede tekst en relaxte beat zoals hij er meer maakte voor dit album. Het volgnummertje ligt in de handen van 5tig die een track brengt die meer waard is dan zijn bekendere naamgenoot (50cent), maar vermoedelijk er minder munt zal uitslaan.�Up e dag� van de Nihilisten krijgt op dit album een plaats naast Nag & Twan, Mellow P en de Sint Andries MC�s, de MC�s die er volgens mij tot nu toe bovenuit steken. De Nihilisten laten een sterke flow los op een stevige beat met een lekker accent. Misschien past ook Pita in dat plaatje met een nummer in zijn eigen stijl met humoristische lijnen en een funky beat.Dan is het tijd voor het jonge talent om op de voorgrond te treden en te tonen wat ze waard zijn. Veel zo blijkt, Mitged rapt lekker hard zoals je hem op meerdere freestyle podia hebt zien doen en Saalk relax zoals hij is, samengebracht is dit een frisse track van jongens waar we hopelijk nog meer van mogen horen.WIM en Don Luca brengen niet veel nieuws onder de zon maar eerder een gewoon nummer zoals je er wel meer vindt op het internet, het duo laat zich wel gelden op deze productie, maar niet echt overtuigend. Overtuigen is iets wat Shockproof dan weer wel doet, net als op de afgelopen Skillz waar dit album werd gereleased komt hij verrassend sterk met vette lijnen op een Mellow beat.De afsluiter is overgelaten aan Sanctum die ergens in april zijn nieuwe album uitbrengt, ook hij komt zoals verwacht: strakke beat en daarop strakke teksten geplakt. Een ideale afsluiter van een genietbaar album eigenlijk.De verkoop is natuurlijk vooral op Vlaanderen gericht, maar het zou me niet verbazen mochten er over de grens ook potenti�le kopers zitten voor een tof initiatief met voor ieders wat wils. De verschillende dialecten kunnen storend overkomen maar veel MC�s komen duidelijk verstaanbaar en de tracks in het dialect zijn leuk om je mee te kunnen identificieren en te zeggen dat �jouw� stad zijn bijdrage heeft geleverd aan de �Schreew van Vlaanderen� een naam die hopelijk nog lang zal blijven hangen in de hiphop-beminnende Lage Landen.

Review 02 written by Weytske (c) HIJS