V/A – De Schreeuw van Vlaanderen (Wasteland 2005)

28 november 2005

Gilletjes en grapjes; er zit een extra vlaamse compilatie in onze cd-kasten : de Schreeuw Van Vlaanderen. Goed georganiseerd lijkt ‘t, met een deftige lay-out en geluidskwaliteit. We zien dat elke provincie aanwezig is, ook merken we op dat niet alle provincies evenwaardig gerepresenteerd zijn. Maar dat is waarschijnlijk een lichtelijke ‘kinderziekte’ van de eerste editie en de ligging van de organisatie. Alleszins al sterk staaltje werk om zoiets samen te krijgen en goed te presenteren.. De meningen over homegrown-compilaties zijn meestal wat cynisch, en je kan ze niet gans ongelijk geven. Ook op deze compilatie zijn niet alle nummers sterk. Openen vlot niet zo met BLO, die zowat het vaste huisdier van de internet-rappers is geworden, en qua amusementswaarde wel kan tellen. Dus verkoos de organisatie toch liever de Rikke, een nobele onbekende die daar een poging doet voor een luchtige �funky zijn�-track maar niet aan wal raakt. Loki is nog een mc die niet consistent doorkomt en met zijn primitief refrein de balans drastisch naar beneden trekt. Deze nummers geven dat teleurgestelde gevoel dat er meer inzit, later of elders. Anderzijds zijn er nummere als van Plexus of van WIM & Don Luca. Die opmerkelijk wat matuurder en beter zijn dan de vorige. Maar anderzijds de magie missen die ze ergens beloven. Minder goed is het gesteld met �wat ge denkt�, van Nupster en Sikkim. Een nummer dat gevaarlijk op de rand van goede smaak balanceert. Nupster geeft wel een mooie prestatie weg, maar dat bokst niet op tegen de beat en het archi-clich�-refrein. Beter had hij een verse gedropt met die andere limburger, Vijftig, die op een beat van de zown-producer Decay een stevige indruk nalaat. Midget, en vooral Saalk, pomp ik al wat harder dan al het voorgaande. Dat verdienen zowel zij als de smooth beat die hen ondersteunt. Als je hiervan in positief humeur geraakt dan pomp je best ook de Pita, hij vibet fonky op een laidback productie met synths waar je zo de californische zon op ziet schijnen. Typisch is het coole verhaal, te luisteren..! Nag&Twan brengen, op de cd, de eerste track met echt goede productie, natuurlijk kennen we dit nummer al. De Antwerpse twee teren al enkele jaren op dit nummer, maar dat wil nie zeggen dat dit niet goed is. De beat is gevarieerd en pompt goed onder de flows door, de mc�s droppen natuurlijk correct. Zo zijn er wel meer sterke nummers die al bekend waren voor deze cd. Het nummer van Spokesmen was al een van de hardste op de reeds gedropte cd, en staat niet mis tussen deze smospot aan tracks. Ook het nummer van de Nihilisten �up e dag� was in een vorig leven al onderdeel van hun album �etwoaschen tusschenin�.Dit was bovendien hun tweede single, en is een stevige headbanger op niveau. Zoals bovenstaande groepen zond ook Sanctum niks �nieuws� in. Maar in tegenstelling tot die andere is het nummer van sanctum niet sterk.
Voor de meerwaardezoekers dan; Mellow P dropt zijn zomerhit �barbecue� met stijl, op een dromerig beatje en de gekende fonk �flows-teez. De zomer van 2005 vereeuwigd op zijn best. Shockproof is d� relevatie van deze cd met �bij den tandist�. De fonky beat en de zelfzekere flow / delivery geven dit de natuurlijk fonk-feel met een lange versheidsdatum. Houd deze jongen in de gaten. Met St Andries MC�s �blazen hard� hebben we ook een track die zowel goed is, als van een gevestigde groep is en die toch niet bekend was. Ze vallen stijlvol stadsmuren binnen als de conquistadores, voor l wie wil met alles wat hardcore is. De MellowP-productie is a-typisch voor de ruige mc�s van �t schoon stad, maar laat�m een suggestie wezen. De braggadacio stijl van �nen echten antwerpenoar� geeft de beat een extra dimensie. De luchtigheid van de beat doet de volledige track dan weer goed, mooie synergie. Dit is een begerenswaardige compilatie voor alle lokale hiphop-liefhebbers. Hopelijk komt er meer van dit initiatief, want dergelijke compilaties zijn zowel voor �de scene� als voor de gemiddelde luisteraar een stap vooruit..