W.I.M. (Aight.be 2005)

14 december 2005Reageren uitgeschakeld


http://www.vlaamserap.be/vlaamserap/index_bestanden/vlaamserapreleases%20(58).jpgWim, naast je werk bij Phillibustas ben je bij veel hiphopheadz vooral bekend omwille van je prestaties in battles. De laatste 10 jaar heb ik inderdaad intensief gebattled. Zo won ik de Zulu Nation Battle in kc Nona in Mechelen, de Spitt-battle in Roeselare. Op de X-Woodbattles, waar in verschillende talen gerapt mocht worden was ik altijd één van de laatst overblijvende Nederlandstalige emcies, en ook op Skillz en in de 013 in Tilburg raakte ik ver. Tien jaar battelen is genoeg geweest, t’is tijd voor mij om er mee te stoppen en op battle-pensioen te gaan.


Je retired dus als battle-emcie. Welke overwegingen hebben hierin een rol gespeeld ?

Bwa, ten eerste ben ik al tien jaar met die dingen bezig. Verder stel ik vast dat het niveau van de battles daalt. Battle-evenementen waren een tijdje een hype, waardoor er een overload aan battles ontstond. Op den duur kom je telkens dezelfde namen en dezelfde mannen tegen. Het zou niet slecht zijn voor de scene en het niveau van de battles als de organisatoren van de grotere battle-events een rustpauze zouden inlassen. Een jaartje zonder battles zou voor niemand een slechte zaak zijn. 

Ik merk ook dat het in battles steeds minder om de kunst van het freestylen gaat. Hoeveel lines worden nog echt on the spot verzonnen ? Sinds men weken van op voorhand de deelnemers en namen vrijgeeft is het makkelijk geworden om op voorhand lines te verzamelen en die dan op het podium te spitten alsof het om freestyle gaat. 

Velen zullen vooral terugdenken aan de confrontaties met NAG…

We zijn elkaar inderdaad regelmatig tegengekomen op de diverse battlepodia. Op de Zulu Nation Battle heb ik ‘m verslagen in de finale en daarna is die hele controverse flink opgeblazen. Zo werd ik door STUBRU uitgenodigd om op de Hop te komen battlen en ja hoor… opnieuw was Nag de tegenstander. Het voelde toen aan alsof men hem een herkansing, noem het voor mijn part een revanche wilde gunnen in z’n eigen vertrouwde omgeving. Lefto is deejay op dehop en tegelijkertijd Nag z’n producer hé. Daarna heeft Nag nog een keer een track over een Leftobeat gemaakt in reactie op een vermeende distrack op onze cd, waarna ik weer moest reageren met m’n eigen. Op die manier was het eigenlijk nog wel fun om te doen.

Nu je je terugtrekt van het battle-front is het misschien een goed moment om eens te vragen of er van dat heen-en-weer gediss iets is blijven hangen ?

Nah. Met Nag zeker en vast niet. We doen alle twee ons ding en dat dissen is nu eenmaal part of the game. Wat ik wel spijtig vind is dat Ras en ik nooit to the fullest zijn kunnen gaan. Ik vond op bepaalde momenten zijn attitude niet altijd even oke en heb ‘m dan ook wat geprovoceerd, maar hij ging er nooit echt op in. Een keer was het bijna zover: op Skillz heb’k ‘m eens een hele avond zitten opnaaien, om ‘m helemaal opgefokt te krijgen, zodat we superstrak zouden staan wanneer we elkaar in de finale zouden ontmoeten. Helaas ging Ras er – onterecht – uit en bereikte hij niet de finale. Jammer, maar het zij zo. In de toekomst wil ik me weer meer gaan focussen op constructief met hiphop bezig zijn. 

Stoppen met battelen betekent niet stoppen met freestylen ?

Nee zeker niet. Ik freestyle enorm graag en veel. Net omdat het freestyle-aspect in battles volledig naar de achtergrond is verdwenen, zijn er een aantal plannen om in de toekomst dingen te gaan organiseren waar het enkel om het freestylen draait. Ik denk bijvoorbeeld aan freestylen in pokerconcept, waarbij de ene emcie zegt 2 minuten over een bepaald onderwerp te kunnen rappen, en de andere emcie dan bijvoorbeeld hoger kan inzetten en kan beweren vier minuten over dat onderwerp te kunnen rappen. Ander voorbeeld uit de losse pols: freestylen over voorwerpen die je geblinddoekt in je handen gestopt krijgt. Als we de nadruk maar kunnen verschuiven naar het on-the-spot karakter van de freestyles en de skillz die daarvoor nodig zijn

Constructief met hiphop bezig zijn betekent ook werken aan een nieuwe plaat?

We hebben in het verleden 2 platen uitgebracht bij Mental, maar dat contact is een beetje verwaterd. Ik denk dat Quinte op dit moment aan het herbekijken is in hoeverre Mental in de toekomst kan verderwerken, maar wij gaan nu op zoek naar een klein label dat ons wil releasen. Het album zal R.I.P. -D- M.I.C heten: een aantal nummers zijn klaar en we werken nog aan nieuw materiaal. Bedoeling is dat het album naast de tracks ook een aantal remixes en clips zal bevatten. Ergens in 2006 hopen we alles klaar te hebben zodat we kunnen releasen.

Bij een album hoort vanzelfsprekend een single…

De eerste single zal ‘Toveren’ heten en klaagt en bevat maatschappijkritische lyrics. Ik zou graag bij het nummer een clip opnemen met nieuwsbeelden. Ondertussen is de clip voor ‘Louvain’, een nummer uit Emotie Van Wantrouwen waarop de Riot Squad MC’s featuren, 95% klaar. We zijn er nog niet helemaal uit, maar waarschijnlijk zullen we Louvain enkel als radiosingle releasen. De clip – waarvan u onder dit interview een preview kan bekijken – moet voor januari klaar zijn (anders moet ik een vat geven) en zal zeker op JIM en waarschijnlijk ook bij TMF te zien zijn.

Jullie zetten ook steeds een aantal tracks online ?

Jup, we updaten onze soundclick regelmatig met nieuwe tracks, zodat mensen zich alvast een beeld kunnen vormen van waar we mee bezig zijn. Belangrijke opmerking hierbij is dat het echt wel om previews gaat, die niet representatief zijn voor het eindresultaat. De nummers die je daar vindt, bevatten nog geen edits en zijn nog niet volledig afgemixt en gemasterd. De volledig afgewerkte tracks vind je op onze albums.

Je werkt ook aan een heuse rap-musical ?

Twee jaar geleden ben ik beginnen samenwerken met Jef – de laatste aanwinst van de Phillies. Hij schrijft veel toneelstukken en heeft er ook al een aantal verkocht. Samen zijn we beginnen schrijven aan een rap-musical, die we willen laten opvoeren – inclusief de raps -door kinderen en jongeren. Onze doelgroep bestaat voornamelijk uit middelbare scholen, die we een educatief pakket zouden willen aanbieden bestaande uit de cd met de tracks en de instrumentals, zodat de raps kunnen toegevoegd worden door de gasten zelf. Daarnaast zouden we ook kunnen instaan voor de begeleiding van de jongeren bij het aanleren van de vereiste technieken.  Ondertussen zijn er contacten met een regisseuse die het project mee wil uitwerken.

Alsof dat allemaal nog niet zou volstaan profileer je je ook als auteur ?

Het hele auteurgebeuren is eigenlijk geleidelijk gegroeid: ik schrijf al een paar jaar columns op de laatste pagina van Apropoo – een blad dat alle kernleden van jeugdhuizen in Vlaanderen ontvangen. Op een bepaald moment dacht ik er aan de columns te bundelen tot een boek, maar een aantal schrijfsels bleken toch al redelijk gedateerd. Dus ben ik maar aan mijn debuutroman begonnen… Het boek – waarvan ondertussen vijf hoofdstukken af zijn – zal De schrijver die geen boek schreef” heten en gaat over niets en over alles. Om een tipje van de sluier op te lichten: denk aan Brusselmans & Charles Bukowski in het kwadraat (lacht). Als alle mensen waar ik het in mijn boek over heb een proces aanspannen weet ik de rest van mijn leven voor wie ik ga werken….Ik hoop dus alvast dat ze het niet doen. Bedoeling is om het op economische manier via  HYPERLINK “http://www.bergboek.nl” www.bergboek.nl uit te brengen: op die manier zit je niet met de onoverkomelijke begininvestering nodig voor het drukken van 500 boeken, maar worden een boek pas gedrukt wanneer het effectief besteld wordt.

Ik werk ook aan de ontwikkeling van een prentenboek voor kleuters, dat geïllustreerd zou moeten worden door graffers/writerz. (Hierover leest u meer elders in deze nieuwsbrief, nvdr)

Even terug naar de muziek: naast Phillibustas heb je ook nog Licht Mentaal, een niet alledaagse feestband ?

Glad you asked. Ik heb vroeger veel tijd doorgebracht op de muziekschool en speel nu onder meer gitaar, trompet en tuba. Toen we indertijd met de Phillies – voor de grap – deelnamen aan Humo’s Rock Rally stootten we totaal onverwacht door naar de halve finales waar je naast eigen nummers ook een cover moest brengen. We zaten eerst een beetje met de handen in het haar, maar uiteindelijk werd onze cover een geschifte versie van No Sleep Till Brooklyn van de Beasties. Uit deze gimmick is Licht Mentaal ontstaan.

Licht Mentaal brengt allesbehalve standaardhiphop heb ik begrepen…

Licht Mentaal is gewoon een feestband, een project waarbij we volledig de pedalen verliezen en het hebben over paffen, tetten, zuipen, wijven die te hard behaard zijn,… We brengen een cocktail van ska & punk, die ten allen tijden mag en moet ontsporen in een feest. Hiertoe misbruiken we graag bestaande nummers: Spring’s ‘Te Min Voor Anja’ bijvoorbeeld wordt bij ons omgevormd tot Te Weinig Ganja. Samengevat : een complexloze en hilarische mix van liveoptreden en stand-up comedy die ge-ga-ran-deerd voor feest zorgt. Oorspronkelijk was Licht Mentaal voor ons een uitlaatklep en puur amusement, maar in de toekomst gaan we het misschien wel iets professioneler aanpakken, zodat we meer en op regelmatige tijdstippen kunnen optreden.

Je bent met een indrukwekkende lijst verschillende variaties op elementen uit de hiphopcultuur bezig, waar ligt nu eigenlijk de prioriteit ?

Ik ben met alles niet altijd even intensief bezig, maar hou er van om me op verschillende manieren te uiten. Ik denk dat we ons nu moeten focussen op de plaat en dat het dan effectief even tijd is om de mic te laten rusten. We zouden dan genoeg materiaal moeten hebben om een gevarieerde show uit te werken, op basis waarvan we een tour of een reeks optredens moeten kunnen neerzetten. We merken ook aan de reacties van het publiek ook dat de shows steeds beter worden, omdat we uit meer en gevarieerder materiaal kunnen putten. Daarom hebben we ook een management in de arm genomen; Maarten is iemand met veel contacten in het milieu en zal in de toekomst instaan voor de boekingen, contracten en het tourmanagement. 

Als afsluiter zou ik het graag nog even hebben over het Four Elementz hiphopcafé dat jullie elke donderdagavond inrichten in Leuven. 

Het hiphopcafé is een initiatief van Phillibustas, de breakers van Rafage de Viento & de turntablists van Killa Tacticz. Iedere donderdag is er tussen 19 en 21u een open circle, waar breakdancers hun moves kunnen showen. Daarna is er iedere week een andere deejay die records spint en wie zin heeft kan ook rappen. 

Zeker ook vermelden dat de prijzen zeeeeer democratisch zijn : toegang is gratis, bier aan 1€ en cola aan 0,80€. We stellen vast dat er wekelijks meer volk op afkomt, zowel mensen die actief iets doen als toeschouwers. Ondertussen hebben we een min of meer vast publiek uitgebouwd van 100 man. We wisten al langer dat er in Leuven hiphoppers uit alle provincies studeren, maar dit is 1 van de eerste keren dat ze ook een vast punt hebben om samen te komen, waardoor we met tevredenheid vaststellen dat de Leuvense hiphopscene zich steeds beter begint te organiseren.

Peace!

 

Interview door Peter Ruymbeke – Aight.be