Mellow P (aight.be 2006)

13 december 2006


Mellow Pizzie in da hizzie, allemaal goed en wel, op de dag zelf van je verhuis aight.be in je nieuwe hizzie over de vloer krijgen is nog wat anders. Anderzijds, je nieuwe crib inhuldigen met een vet interview, een paar blikken Carapils (dank aan Mike) en een scheve freestylesessie heeft ook wel iets. Genoeg geluld : Mellow P, Het Interview !

*** Pie. Zeggen dat je kwam, zag en overwon is misschien wat overdreven, maar feit is wel dat je met Steekproef en andere tracks uit het niets leek te komen om in te slaan als een bom, zeker voor de incrowd. Waar zat je al die jaren daarvoor? Ik ben meestal wat ouder dan de meeste mensen die in Vlaanderen met nederlandstalige hiphop bezig zijn, en speel al jaren muziek: vooral gitaar en drum, in verscheidene groepen. In dat kader ben ik toen voor het eerst gaan rappen, in het engels en het nederlands, nu een goeie zeven, acht jaar geleden of zo. Ik had er denk ik zelfs geen idee van dat er zoiets bestond als dope nederlandstalige hiphop toen, en ook een groep als ABN is in die tijd blijkbaar volledig aan mij voorbijgegaan. Maar de echte wortels van mijn huidige opmars liggen in feite ergens in 2002, denk ik, toen Mr. Caron (lid van de Vlaamse Primitieven-nvdr) me vroeg of ik geen zin had om eens wat te gaan rappen in ons toenmalig repetitiekot aan de Overpoort. Het is rond die periode ook dat ik de Hollandse scene ben gaan uitchecken, en via Kazaa shit van Opgezwolle ontdekte. Dat was de bom!

*** Terwijl je uit een heel andere muzikale achtergrond komt, krijgen je producties bijna unaniem lovende commentaren. Ik heb altijd naar veel verschillende soorten muziek geluisterd, mij nooit vastgepind op 1 genre en daardoor heb ik een redelijk brede muzikale achtergrond en feel, wat misschien deels een verklaring kan zijn. Mijn allervroegste invloeden in hiphop waren Vanilla Ice, Bart Simpson, Krisskross, Ice-T, en dan later Body Count, Cypress Hill, House of Pain, RATM enzovoort. Via Mr. Caron heb ik dan achteraf nog veel classic Amerikaanse shit leren kennen, en dat heeft ook een rol gespeeld in wat ik nu maak. Ik tracht toch wel de vibe en sound van die gouden periode tussen 90-96 te vatten. Ook al zullen sommigen misschien durven beweren dat mijn stuff outdated klinkt; het blijft gewoon supervette shit.

*** Waarin ligt het verschil met de laat het ons �gemiddelde� producer noemen? Zoals reeds aangehaald kan je dat misschien voor een stuk terugvoeren op mijn brede muzikale achtergrond. Ik hoor bijvoorbeeld veel gasten fouten maken in hun melodie, waardoor er onmogelijk dope op die beat gerapt kan worden. Of ze maken gebruik van strings en vuile synth geluiden, die vaak plastic, koud en zielloos klinken; Ik werk bijna uitsluitend met samples, vaak jazzy shit, en besteed veel tijd en aandacht aan de keuze en het bewerken van hi-hats, kicks en snares. Zeer belangrijk.

*** Je werkt niet met andere gear ofzo ? Nee, en eigenlijk voel ik mij op dat gebied ondertussen serieus gehandicapt. Met een MPC of zelfs een degelijke Cubase zou het allemaal nog veel meer groove kunnen hebben. Iedereen mag weten hoe ik werk: m�n samples knip ik in Wavelab, die ik vervolgens in Reason inlaad en oppomp. Drums maak ik meestal met de software drumcomputer, en hier en daar gebruik ik wel eens een loop. Gemiddeld duurt het een avond om strofe en refrein te creeren, en later, als er concrete plannen zijn om er een nummer van te maken, werk ik de structuur verder uit en steek ik er variatie in.

*** Waar haal je je samples ? Speciale voorkeuren qua genre ? Vaak jazzy stuff. Ik probeer in de eerste plaats de obvious dingen te vermijden. Mij zal je geen Otis of Aretha horen samplen. Waar ik ze dan wel haal ? Ik heb nog gewerkt met gedownloade mp3�s, vaak van slechte kwaliteit, maar daar ben ik snel van af gestapt. Ik heb uiteraard m�n hele cd-collectie afgeluisterd en daaruit een aantal dingen gesampled. Nu ga ik vaak naar de bib en neem ik vijf cd�s mee, soms gewoon op�t zicht. Dan kom je thuis en kan je hele cds gaan afluisteren voor die ene sample. Ondertussen begint mijn voorkeur trouwens uit gaan naar platen. Niet uit een of ander nobele of elitaire hiphop-gedachte, maar gewoon omdat de sound ook effectief voller en warmer is – naast de charme van de �kraakskes,� uiteraard.

Pagina's: 1 2 3