Nasta en Niz – Binnenstebuiten (Spittze.be 2008)

25 oktober 2008

Het eerste dat opvalt aan de nieuwe Nasta & Niz cd is het artwork, dat net zoals alle andere Vlaamse uitgaven de laatste tijd dik in orde is. De cd noemt Binnenstebuiten, bevat acht tracks en staat garant voor veel luisterplezier. Het album begin met een luchtige track, die de naam van het album mee heeft gekregen. ‘Binnenstebuiten’ kent een swingende beat die je een gevoel van herkenning geeft, en hier leer je Nasta & Niz kennen. Vervolgens krijgen we Baz en Magot te horen op de track ‘Feiten Op Uw Bord.’ Al twee brag ’n boast tracks so far, maar bij ‘Stappenplan,’ de derde track, komt hier verandering in.

We krijgen hier zang van Linard Van den Boscche, die ook bij de rockgroep ‘The Sins’ zingt. In de volgende track – opnieuw brag ’n boast – krijgen we cuts te horen van dj Hypercutz (wie kent ‘m nog van op de laatste Skillz?) en we vinden ook nog scratches terug van Dj El-One in Flashback. Wat me opvalt aan dit album zijn de beats, een verademing in de Vlaamse scene. Niz heeft hier samen met Nasta en Yonex mooi werk geleverd! Ze doen ons denken aan de moderne Amerikaanse stijl en al zeker als we Nuff Said op de track ‘Sweet Talks’ horen, een liefdestrack waarin de combinatie Nederlandstalige – Engelstalige raps weet te bekoren. In ‘Mijn Politiezone’ vinden we een leuk refrein terug, met cuts van dj Sincere en ‘the sound of da police,’ in het refrein, misschien wel de meest legendarische woorden uit een hiphop track ooit. Als laatste track krijgen we ‘Laat Het Los’ voorgeschoteld, dat iets persoonlijker gaat… maar dat check je zelf maar! Wat je Nasta & Niz zeker moet nageven, is dat ze er hun eigen stijl op nahouden. Tracks met swingende beats die evengoed brag ’n boast kunnen bevatten als serieuzere onderwerpen, zonder dat er hier een serieuze stijlswitch aan te pas komt. Deze gasten zijn positief nieuws voor de kleine Vlaamse scene!

Geschreven door Amse voor Spittze.be (c) 2008