Baz – Verandering (Spittze)

15 december 2008

(Review door SmarJay voor Spittze.be) Baz is een Mechelse rapper met jaren ervaring: eerst kwam de demo Bombaztisch, dan het album Punt Komma. Ook een EP staat op zijn lijstje, samen met Tiewai dropte hij de Contrast EP, en hij was ook het brein achter De Schreeuw van Vlaanderen met de hulp van Skillz.be. En nu komt hij met een mixtape genaamd Verandering, die verkrijgbaar is in 5 kleuren (paars, groen, geel, blauw en wit). Benieuwd of hij muzikaal ook verandering brengt.. Dat is toch wat hij claimt in de intro, samen met de outro de enige tracks zonder gastrappers. Het grote aantal gastrappers (elf!) is een sterk punt van deze mixtape, ook de grote variatie aan beatcreators brengt een extra touch die ervoor zorgt dat de hele CD in één keer uitgeluisterd kan worden zonder dat het gaat vervelen. De grote namen zijn Surya en Kernkoppen. Surya dropt een strakke verse in We Staan Er en Kernkoppen maken Laatste Schakel tot het dopeste nummer van de mixtape. In Malinas komen Arto en Saki met simpelere rijms, gelukkig weerspiegelt dit zich niet in die van Baz. En de zangkunsten van Chloe in het refreintje maken dit ook weer goed. De adlibs van Wij 2 worden verzorgd door Brahim, wat soul in de track brengt, en waardoor de diepe tekst van Baz beter tot zijn recht komt. Al draagt de mellow beat van Nasta & NiZ ook bij tot de diepzinnigheid. De grote joint Gedaan (met Ricca, Tiewai, Safi & NupstR) waarmee de mixtape eindigt, is de hardste track. De teksten zijn strak gerapt, de flowcombinatie Mechelen-Genk werkt goed (luister maar nog eens naar de Contrast EP, waarop naar verluid ook een vervolg komt) en dECAY zorgde voor een zware beat. Na de El-One-beat van Vuil, de beste van de CD. Vuil is een van de drie tracks waar Baz de medewerking van de ongehoorde Safi kreeg, het dope hieraan is de afwisseling tussen de twee rappers. Ze rappen hier niet elk zestien bars met een refreintje tussen, maar wisselen elkaar om de vier bars af, waardoor ze overkomen als een echte crew. Dit is niet het geval in We Staan Er, maar hier tilt de eerder vernoemde Surya het niveau van Baz en Safi een trapje hoger. De verscheidenheid aan beatcreators en gastrappers zorgt voor de nodige afwisseling doorheen de hele mixtape. Er staan goeie nummers op, ook wat mindere, maar over het algemeen is deze mixtape een aanrader voor de liefhebber van Vlaamse hiphop. Ik kijk alvast uit naar Contrast deel 2!
Baz’ Myspace
Baz op Show-Arma
Deze review op Spittze.be