2000WAT – Koekembak (Spittze.be)

1 maart 2009

2000Wat is een hiphopformatie van de regio Antwerpen stad die bestaat uit drie mc’s: Rass One, Pasi en Six-M. Eskeep doet een deel van de producties en dan heb je nog twee deejays, Mastafingaz en Crossfingaz. Rass One hebben we leren kennen via zijn legendarische demo ‘Stopt met prutsen’en zijn battle titels. Pasi leerde we kennen met ‘De Mic’, een track waar Dystructivz (Rass One & Six-M) en Apostrophe (Pasi, deejay Knowledge en Mastafingaz) voor de eerste keer samenwerkte en zijn punchline, ‘Gij zijt daarnet besmet van de bril waar dat ik mijn bil had op gezet!’. Deze samenwerking heeft 2000Wat gevormd zoals we deze crew tegenwoordig kennen.

Dit was dan de lange versie van wat we horen in de introtrack. Daarna horen we het promonummer ‘Twee Trippel Nul’, de officiële start van het 2000Wat debuutalbum waarvan de beat gemaakt is door Pasi en Eskeep en dit nummer heeft over het algemeen een hoog represent gehalte. Six-M leren we beter kennen aan de hand van de eerste 2000Wat videoclip ‘Nooit Geld, N om af te ronden.ooit Weed’ waar Six-M in onze oren en ogen meer op de voorgrond kwam. In de periode tussen de release en deze videoclip was er een klein opstootje tussen 2000Wat en Pita, gericht naar zijn ‘Showarma’ label. Dit horen we terug in ‘Gaan!‘, alleen komen er iets minder details aanbod zoals in der tijd bij de originele versie. Ondertussen is het debuutalbum ‘Koekembak’, met twee videoclips, ‘Eigen Makelij’ en ‘Gaan!‘ al sinds 26 juni 2008 verkrijgbaar. De tour door Vlaanderen is ook al achter de rug en de ‘Koekembak’ shirts zijn uitverkocht. In de track ‘Grote Plannen’ kan je deze feeling terug horen met een vers van Saalk en Hablando Solo is verantwoordelijk voor het refrein. Deze track kan inhoudelijk wel goed aansluiten bij de track ‘Zonder Adem’ die daarna mag volgen en waar vooral maatschappelijke problemen worden aangekaart. Daarna volgen nog twee tracks met featurings van Tourist, Seno en Perverz, dan terug zes tracks met alleen maar 2000Wat en waarvan één skit voor de track ‘Koekembak’ en deze bekronen wij toch tot een van de meer sfeervolle nummers op dit album. Ondertussen mogen we ook wel vermelden dat het hiphop gevoel sterk vertegenwoordigd is op het ganse album en het wordt alleen maar beter elke keer dat je het terug herstart. De meeste beats zijn allemaal gemaakt door Pasi en Rass One en soms ook gewoon in samenwerking van elkaar. De tracks ‘Belgie’ en ‘Freak’ die we daarvoor konden beluisteren behoren zeker tot de klassiekers op dit album. Nummer zes is voor het stad, deze draagt de titel ‘Stille Straten’ en is in samenwerking met Hablando Solo en zoals we zeiden mochten we ook nog eens een vers van Saalk horen. Samen met nummer twaalf, ‘Ze Voelen Ons Niet’ zijn deze twee iets gevoeligere tracks op een rustige beat. We zijn ondertussen bij de voorlaatste track, ‘Eigen Makelij’ met scratches van Crossfingaz en deze behoort tot mijn favoriete tracks van het album. Chief is verantwoordelijk voor de verscheidene skits op deze schijf en mag de laatste track op het album aankondigen. De beat is van Mastafingaz en hij was ook verantwoordelijk voor de beat van het nummer ‘Gaan!‘. Naast Chief spitten Meta, Dzl, Nag, Jizz, Kefta, Flowmatik en Shure ook een vers met 2000Wat op deze track. Deze draagt de titel ‘De Karavaan’ en is dan ook ineens het einde van het ‘Koekembak’ debuutalbum en deze Spittze.be cd-review. Besluit: Koekembak is een album dat elke hiphopliefhebber wel in zijn cd rek mag hebben staan. Mooi artdesign, dikke beats, zwaar represent gehalte en feiten zijn verwikkelt in de flow en punchlines van 2000Wat. En dit allemaal voor maar €10! De topics die we horen in de verscheidene track zijn vrij cliché voor een hiphopalbum van Vlaanderen, maar iedereen kan er zich in herkennen. Het is op zich een pluspunt dat elke track toch beter dan gewoon goed is uitgewerkt op dit debuut!

Review door Yoshan voor Spittze.be