Bezette Stad (Knack)

2 maart 2010


‘Zot Polleken’ op een hiphopbeat — Wie vindt dat hiphopmuziek en poëzie echt niets met elkaar te maken hebben, wordt in de Brusselse KVS van een antwoord gediend. Daar ging vrijdag een hedendaagse bewerking van Van Ostaijens dichtbundel ‘Bezette stad’ in première. Dat de grens tussen muziek, van Ostaijen en toneel dicht bij elkaar lag, dat wisten we al langer. Nu zijn regisseur Ruud Gielens en schrijver Jeroen Perceval er in geslaagd met de hiphopperfomance ‘Bezette stad/Ville Occupée’ een toneelstuk van formaat te brengen. Ze baseerden zich op het ritmografische talent van de Vlaams expressionistische dichter Paul van Ostaijen (1896-1928).

Nihilisme alom

Perceval schreef met dit stuk een antwoord op de gelijknamige dichtbundel uit 1921. Zes beatboxers/rappers gaan in zijn versie aan de slag met het ritme, de woorden en het bloeiende taalgebruik dat Van Ostaijens poëzie kenmerkt. Het podium werd nadrukkelijk koud gehouden, zodat hun destructieve boodschap duidelijker overkomt. “Met het stuk zijn wij op zoek gegaan naar wat bezetting in onze vrij vredige wereld nog kan betekenen”, zegt Gielens in een interview met Brussel Deze Week. “Dan kom je al snel uit bij de alomtegenwoordige overconsumptie, het kapitalisme en de onontkoombare reclames die Van Ostaijen al in zijn tekst integreerde.”

Ieder zijn Van Ostaijen

De rappers van dienst zijn niet van de minste. In de Belgische hiphopscene verdienden jongens als Pitcho en Scale al meer dan hun strepen, zowel in Vlaanderen, Brussel als Wallonië.

Tekst door Jurgen Masure, Knack (c) 2010