Fatih – Contradictio in terminis (Cutting Edge)

2 augustus 2010

Gentenaar Fatih maakt deel uit van de hiphopcrew Rauw En Onbesproken, dat nog niet zo heel lang geleden ook al met een album uitpakte. Een straf album trouwens, gevarieerd en voorzien van sterke beats en al even spitante rhymes. Nu gaat Fatih, van Turkse origine, zelf zijn kans wagen met een soloplaat, en die zadelt ons toch met een dubbel gevoel op.

Zo zijn we enerzijds zeker te spreken over zijn flow en zijn lyrics: de typisch Gentse tongval bekt lekker weg, de teksten zijn inventief en to the point en laten vaak geen spaander heel van het uitgekozen doelwit. Maar net dat zorgt er anderzijds voor dat we geregeld ongemakkelijk op onze stoel heen en weer zitten te schuiven: hoewel we ergens online lazen dat hij met dit album een positief verhaal wilde brengen, merken wij vooral veel bitterheid in zijn teksten. Verbitterd, kwaad, grommend om zich heen schoppend naar alles wat beweegt. Akkoord, ondergetekende recensent is dan ook één van die West-Vlaamse boeren die hem geen lessen moet gaan spellen en ongetwijfeld opgegroeid is in een wereld die veel beschermder was dan die van Fatih, waardoor we niet altijd evenveel begrip kunnen opbrengen voor het feit dat die houding van allochtoon versus autochtoon zo nadrukkelijk aanwezig is. Wellicht heeft het met een rode draad doorheen het album te maken, zijn onderwerpen als racisme en vooroordelen een uitgekozen thema waarover Fatih zijn hart moest kunnen luchten. Maar wie er minder vaak mee in aanraking komt, wie kortom niet dagdagelijks in die wereld thuis is, kan ook al eens een plezier gedaan worden met doorwrochte lyrics over ándere thema’s.

=> Lees verder op Cutting Edge