Hiphopper Nupstr wil uit de ondergrond (Limbolink)

“Wij worden te vaak stiefmoederlijk behandeld”

Met ‘Vooruitgang’ maakte Nupstr – zijn naam is een afkorting voor No Underground Person – een opvallende hiphopplaat, die online wordt ondersteund door leuke clips. De uitgeweken Genkenaar, ooit nog lid van hiphopcollectief Zown en Phillibustas, blijft eigenzinnig werken aan een doorbraak. Wordt 2011 zijn jaar? Wij namen de telefoon, en vroegen het hem.

‘Vooruitgang’ kent een relatief succes: je hebt meer dan 350 exemplaren aan de man gebracht.
Nupstr: “Niet kwaad voor liedjes die thuis op de zolder zijn opgenomen he (lacht). Het klopt: het album is erg goed onthaald, ook door gevestigde namen. Ik laat namelijk geen gelegenheid voorbijgaan om de cd in de handen van hiphopproducers te drukken. Dat werkt: die van Brainpower heeft me achteraf laten weten dat hij de plaat heel sterk vond, en het Eindhovense collectief Kern Koppen was zo gecharmeerd dat er ooit een samenwerking van zal komen.”

Je plaat heet Vooruitgang. Een titel met een Boodschap?
“Toch wel. De songs heb ik samen met mijn vaste producer en kameraad Decay opgenomen in een periode waarin ik door een diep persoonlijk dal moest. Dankzij mijn vrienden én het vaste geloof in beterschap ben ik er weer bovenop geraakt. De plaat gaat daar ook over: dat je moet kunnen loslaten, maar tegelijk nooit opgeven en blijven volharden. En altijd weer vooruitgaan. Na regen komt echt wel zonneschijn, dat heb ik persoonlijk mogen ervaren.”

Waar de Nederlandse hiphop regelmatig de hitparade haalt, blijft de Belgische –en zeker de Limburgse – in de ondergrond steken. Hoe komt dat?
“De afzetmarkt in Nederland is om te beginnen een stuk groter dan die in Vlaanderen. De cultuur is er ook anders: hiphop is er meer een onderdeel van het dagelijkse leven dan hier, ze staan er simpelweg meer voor open. Ze hebben meer en betere labels, en ze krijgen daar ook een grotere support dan ons. Met muzikale kwaliteiten heeft dat weinig te maken, eerder met toegevingen. Ik had vanmorgen nog een discussie met een andere rapper over commercie. Hij wilde de muziek gaan maken die het publiek wil horen, maar voor mij werkt dat niet. Ik blijf mijn ding doen, en als ik succes zou kennen, dan moet dat komen omdat het publiek leuk vindt wat ik doe. Andersom, dat is niks voor mij. En dat werkt ook niet op lange termijn: ik zou mezelf snel beu worden.”

Lees verder: Limbolink