El-One – Spookverhalen (Cultuurshock)

1 februari 2012

De Vlaamse hiphopwereld heeft nooit een groot deel support ontvangen van publieke omroepzenders noch van de grotere concertzalen. Toch gaat ze rustig en gestaag door. De nieuwste release van producer El-One is hier een perfect voorbeeld van. Spookverhalen vertelt het verhaal van hoe de Vlaamse hiphop ondanks minachtend heksengelach en spookachtige achtervolgingen van waanbeelden hun krachten bundelen en triomfantelijk naar voren komen.

Smeltkroes

Met een legioen aan Vlaamse emcees drilt El-One een mijlpaal in de Vlaamse bodems. Niet minder dan 14 emcees bundelen hun krachten om als soloartiest of in tagteam over de 9 beats van producer El-One elk hun verhaal te vertellen in hun eigen dialect. Deze kleurrijke verzameling begint met ‘Champion Sound’ waar Fatih, Dyna en Braem de toon zetten in hun Gentse dialect. Over sluimerende bassen en The Godfather-achtige sample van gepingel op snaren krijgen we punchlines van het drietal waar de doorwinterde Dyna (samen met El-One vormen zij het duo Basta Bla) en opkomende Fatih (Rauw & Onbesproken) de beginnende jongeling Braem een mooie introductie in de scene bezorgen. Scratches van de enige echte El-One steken de kop op op de meeste tracks en geven het zo een 90’s hiphopvibe op een eigentijdse manier.

Spreej en ZinTuig nemen de fakkel over en stevenen in hun Gentse dialect op hun doel af in het nummer ‘De Baklijn’. Op een nonchalante manier slaan ze alle commentaren en bekommernissen van zich af en onder begeleiding van een opgewekte beat focussen ze op de simplistische schoonheid van muziek maken. ‘De Ontmoeting’ verandert het teneur en onder begeleiding van El-One strijdt Dyna al schrijvend tegen de platenmaatschappijen en organisaties met woorden als “ze maken hiphop kapot / en doen het niet voor de love of it maar voor hun sjakosj”. ‘Ben & Blijf’ is een gelijkaardige productie die teruggrijpt naar de gloriedagen van hiphop met zijn boombap beat in abab-schema en gebruikelijke sample van strijkers. Tiewai rijmt in het Limburgs en incorporeert Engelse woorden om zodoende een laidback flow te verzekeren.

Kookpunt

Na een oplopend contrabasrifje droppen de mannen van Rijmtechniekers de bom met hun lyrische skills. Het snelle tempo en de frisse teksten met origineel woordgebruik maken ‘Net Iets Te Goed’ net iets beter dan de rest. Ondanks dat de manier van klemtonen leggen in hun teksten soms iets weg heeft van baanbreker Opgezwolle hebben Prev en Xspans een unieke rijmstijl dat op zijn minst technisch kan worden genoemd. Na een goede minuut is er een bridge waar op old skool wijze een vraag-antwoordspel tussen emcees en dj speels wordt tentoongesteld. De snelle afwisseling tussen de vrienden in combinatie met de overdreven freshe scratches van El-One maken dit het energiek hoogtepunt van het album.

Lees het vervolg van deze review op cultuurshock.net