Safi & Spreej @ Trix (Cutting Edge)

4 februari 2012

Afgelopen zaterdag speelde Eigen Makelij in Trix. Als hoofdact van de avond traden Safi & Spreej op om hun nieuwe plaat voor te stellen. Daarnaast waren er ook nog concerten van onder andere Saalk, Pepe en het hele Eigen Makelij collectief. De afterparty werd verzorgd door Timebomb deejays vs Team Panini. Een hele brok Nederlandstalige rap dus daar in Trix, al zat de sfeer wel goed tijdens deze thuismatch en waren er behoorlijk wat aanwezigen.

Saalk ofte Saalkdawg mocht als eerste van start gaan en bracht een zachte set met te veel dezelfde beats en te weinig variatie pur sang. Al kreeg Saalk wel ruggensteun van Nag en talent Yello, nergens spraken de flows ons echt aan. Moest dit een soort van r&b voorstellen? Wij gokken van wel, maar de Antwerpse tongval smoorde de romantische grooves grotendeels in de kiem. Op het einde van de set kregen we nog een live saxofoonintermezzo wat jammer genoeg het hoogtepunt vormde.

Omdat er een probleem was met de beats van Pepe kwam Twan daarna een freestyle doen die in de smaak viel bij het publiek. Eigen Makelij druppelde daarna op het podium en het was vooral Tourist die met zijn ‘Antwerps Testament’ een strak concert gaf.

Verder noteerden we leuke flows van Tiewai en Pasi (‘Mosterd’!). Ook Pepe kwam uiteindelijk nog van onder zijn steen uit om een paar harde zinnen te spuwen. Team Panini mocht het groepsgebeuren afsluiten met het gekende ‘Got damn’.

‘Safi & Spreej’ waren daarna klaar om hun nieuwe plaat ‘Ter plaatse, rust’ voor te stellen. Safi is een jonge Mechelaar terwijl Spreej een lichtjes exotisch klinkende Gentenaar is. Het waren dan ook zijn flows die we het meeste konden pruimen. De sfeer zat er best in tijdens het concert en de mc’s deden plichtsbewust hun ding, maar ook niet meer dan dat. Toch kregen de heren de handen in de lucht tijdens ‘Herinner mij’ en een aantal andere songs. Al waren niet alle beats even goed en ging iedereen pas echt uit de bol toen Eigen Makelij als geheel ‘Nieuwe orde’ kwam droppen.

De afterparty ontaardde zoals verwacht in een scheef feest. De songs waren vooral dansbaar en ook de dj’s hadden plezier: iedereen content dus.

Kevin Smolders © Cutting Edge – 3 February 2012