Hiphopavond @ Kinky Star

2 april 2012

Op donderdag 29 maart vond de Kinky-hiphopavond plaats in muziekcafé Kinky Star op de Gentse Vlasmarkt. Hiphopstraatgebeuren organiseerde er een hiphopavond vol optredens.

De officiële affiche van dit evenement bleek achteraf niet helemaal correct te zijn. Noom en Jogi konden er jammer genoeg niet bij zijn door andere verplichtingen, maar dat werd ruimschoots goedgemaakt door het andere talent dat van zich liet horen op het podium.

Het voorprogramma werd verzorgd door drie artiesten: TrueJ, Posse Pos en Young G (Alosta Zou). De eerste trad solo op en bracht twee nummers ten berde. De twee anderen betraden samen het podium om evenveel tracks te brengen. TrueJ is een jong Gents talent met veel potentieel. Op korte tijd heeft de man een enorme evolutie doorgemaakt. Posse Pos uit Wetteren en Young G van Alosta Zou uit Aalst hielpen met hun dope show om andere Oost-Vlaamse gemeentes op de kaart te zetten in Gent. Alle drie de artiesten waren een goede opwarmer en we hopen hen in het vervolg meer te zien.

Daarna waren Gentenaar T-Loc en Tieltenaar SAXist aan de beurt. Voor de gelegenheid hadden ze zangeres Ordesa uit Brugge meegebracht om hen te vervoegen. Samen brachten ze een mix van positieve, opbeurende en nostalgische liedjes. Drie zeer getalenteerde artiesten die evenwel iets meer voorbereiding aan de dag mogen leggen. Gelukkig konden ze een en ander rechttrekken met een freestyle hier en daar.

Na hen was het de beurt aan Estrada uit Deinze. Deze emcee houdt ervan om te freestylen voor een publiek en om de crowd zo te entertainen. Hij had ook vriend Popol (Desperadoz en ABN) uitgenodigd die lustig mee improviseerde. Graag zouden we meer nummers van deze talenten horen.

Ja-Zon was de volgende artiest in het rijtje. Deze West-Vlaamse emcee stond al eens in Kinky Star voor de release van zijn cd Op weg naar de hemel. Hij wist het publiek goed te bespelen en aan het einde van z’n show kreeg ie de hele zaal mee. Ja-Zon had rappers Tox n Aldi uit Ieper meegebracht om hun ding te doen. De zaal was al goed opgewarmd en met twee nummers van hun nieuwe plaat Skjif en chef warmden ze de boel nog wat meer op. De aanwezigen gingen los op hun bijna dansbare beats.

Na al dat West- en Oost-Vlaamse geweld was het de beurt aan Jako uit Meise (Vlaams-Brabant). Hij bracht met onder andere Geld is uw status en Consumptiemaatschappij vette nummers met inhoud. Zeer aangename set.

Om af te sluiten brachten presentatoren Ronso en Noctu nog enkele nummers, waarna dj Desco verder ging met het draaien van voornamelijk Nederlandstalige rapnummers.

Een geslaagde hiphopavond met zelfs een bezoekje van Flip Kowlier.