Baz – Verandering II (Rekto:Verso)

16 mei 2013

De Mechels-Leuvense rapper Baz is al enkele jaren actief in het Vlaamse hiphopwereldje. Op zijn nieuwe album Verandering II staat ‘Donker’, een claustrofobisch nummer met thematisch breed opgezette raps die on-Vlaams in de oren klinken.

Wat is er mooier dan een kunstenaar die puur vanuit sturm und drang aan de slag gaat? Die onbevlekte ingesteldheid vinden we, gezien de bodemkoers van de muziekbusiness, steeds vaker terug bij muzikanten. En de meest ‘lijdende onder de lijdenden’ van de Nederlandstalige muzikanten is sowieso de hiphopper: genegeerd door de muziekindustrie en weinig modieus sinds de indie-explosie en de komst van dubstep de voorbije jaren. De Vlaamse hiphoppers blijven ook eeuwig het kleine broertje van de veel florissantere hiphopscene over de grens in Nederland. Het is ook niet evident om zelfbewust te beginnen ‘MC’en’ in een land waar men doorgaans geen fan is van wie zichzelf op de borst durft te kloppen. ‘Wij zijn gewone mensen, meneer, geen dikkenekken.’

Download ::: Baz - Verandering II

Enter Baz, die in 2006 even van commercieel succes kon proeven met ‘Zomer’, een oppervlakkige terrasjesschets, nog net verteerbaar bij een frisse pint. Het blijkt niet gemakkelijk om een vervolg te breien aan dat ene zomerhitje. Baz werkt naarstig verder en brengt twee albums uit in de marge. Een jonge gast op zoek naar z’n eigen stem.

Interessanter wordt het wanneer hij rond de voorbije jaarwisseling met Verandering II op de proppen komt. Een ratjetoe van producers laat zijn licht schijnen op de wisselvallige raps. Naar eigen zeggen is die nieuwste worp meer gericht op undergroundhiphop en die insteek werpt soms vruchten af. Verandering II heeft een paar creatieve producties in huis, hoed af voor wat er tegenwoordig wordt opgenomen op al die Vlaamse zolderkamers.

Lees verder op rektoverso.be