Pita (Aight.be 2006)

2 januari 2006Reageren uitgeschakeld


Pita genoot in de jaren negentig enige bekendheid bij het brede publiek als lid van ABN, alongside QUINTE. Daarna kon je hem onder meer aan het werk zien als 2-ZWAARD en bij NEST, maar op zijn eerste volwaardige solo-album was het wachten tot eind 2005. De man die zijn eerste stappen in de hip-hopscene zette als plaatjesdraaier, bracht deze herfst “DE GEESTEN” uit en omdat de distributie voor België – weer eens – allesbehalve vlot verloopt, geven we de man graag het woord. Aight.be-medwerker Maestro, net als Pita een Mechelaar, voelde zijn collega maneblusser aan de tand.

Laat ons even meer dan 10 jaar terug gaan in de tijd… velen weten niet dat de emcie die je nu bent oorspronkelijk als deejay is begonnen. Waarom en wanneer ben je overgeschakeld naar het rappen ?

Platen draaien zoals ik het deed was in principe niet zo moeilijk : je werd verondersteld plaatjes op te zetten, meer niet. Ondertussen probeerde ik het publiek wat op te hypen door door de mic te roepen en ze aan te sporen. Oorspronkelijk waren dat de typische engelse termen, maar geleidelijk aan gebruikte ik als grap steeds meer Nederlandstalige woorden. Dat was toen absoluut ‘not done’ en veel navolging heb ik toen niet gekregen, de meesten durfden de overschakeling van het vertrouwde en veel onpersoonlijker engels naar hun moedertaal niet aan.

Daar lagen de wortels voor je omscholing tot emcie ?

Ja, dat denk ik wel. Ik ben natuurlijk ook sterk beïnvloed door de intrede van Osdorp Posse toen op de Vlaamse markt. Zij betekenden voor veel mensen in die tijd het eerste contact met Nederlandstalige raps. Rond die tijd zag ik ook een reportage over Duitse hiphoppers die het engels lieten voor wat het was en in hun eigen taal rapten. Ik was ik er meteen weg van.

En dan de uiteindelijke omschakeling…

De interesse van mijn kant was gewekt… De eerste nederlandstalige tekst die ik geschreven heb, heb ik door iemand anders laten inrappen. Omdat ik vond dat die persoon de tekst niet goed genoeg bracht, heb ik het dan maar zelf gedaan en alles op mijn manier gebracht… zo is het allemaal een beetje begonnen. Hoewel ik ook graag deejay was heb ik me vanaf toen op het emcie-werk gestort. M’n deejaywerk begon sowieso wat te slabakken: de platen werden steeds duurder en ik draaide niet echt heel veel meer.

Mensen die je volgen weten dat je een wat aparte stijl hebt, met de nodige humor in je teksten. Hoe zit dat in het dagelijkse leven? Ben jij in real life ook graag een buitenbeentje ?

Ik word in de eerste plaats oud denk ik (lacht). Bwa, laat ons zeggen dat ik een heel sociaal iemand ben en dat ik niet al te moeilijk ben in de omgang en ja… mijn muziek is gewoon mijn leven. Ik probeer op alle mogelijke manieren creatief te zijn en zelfs uit verloren situaties nog iets te halen. Ik engageer me graag en veel voor verschillende dingen, dat merk je ook aan de vele projecten die ik uit de grond gestampt heb en die ik in de toekomst zal blijven uit de grond stampen. Ik probeer m’n tijd te spenderen aan positieve dingen… Je merkt dat ook op mijn platen, er mag best wel wat humor inzitten…. ik probeer natuurlijk te variëren, maar die droge, onverwachte humor…. ja dat ben ik helemaal.

Is het onterecht als mensen denken dat ABN je meest succesvolle periode is geweest?

Ik denk dat dit normaal is, wij waren toen de eersten in Vlaanderen die met Nederlandstalige raps doorbraken en vanzelfsprekend leverde ons dat heel wat aandacht op. Wij waren er van in het begin bij net als de gasten van ’t Hof van Commerce. Wat wij brachten, valt moeilijk te omschrijven, maar vooruitstrevend was het toen in ieder geval. Dat de tijd voorbij vliegt mag blijken uit het feit dat we ondertussen het best omschreven kunnen worden als oldskool.

ABN is in hiphopkringen nogal controversieel. Hoe kijk jij zelf terug op die periode ?

Ik sta nog steeds achter die periode, het maakt voor mij niet uit wat mensen daarover denken of zeggen. ABN kwam in die tijd met een eigen, onvergetelijke sound, die de bakens heeft verzet, maar die je niet meer terugkrijgt. Ook op persoonlijk vlak was het een heel leerrijke periode. Ik heb toen heel wat opgestoken over studiowerk, productie en componeren.

Je doet ook iets met die opgedane kennis : je maakt beats voor verschillende artiesten.

Ik kwam in contact met beats toen ik met CNN werkte. Het is blijkbaar typisch voor Franse rappers om de b-kanten van platen te gebruiken om op te rappen. Ik vond dat uit principe al bedenkelijk en het klonk dan nog niet eens vet, dus… ben ik zelf beats beginnen maken. Beats maken kost veel tijd en energie, en dat heb ik voor m’n soloalbum nog eens mogen ondervinden: alle beats op “De Geesten” zijn eigen producties.

Dat brengt ons inderdaad bij dat album. Wat voor plaat is dat?

De Geesten is een album dat 30 tracks bevat. De bedoeling was om met dit album een breed publiek aan te spreken. Daarom heb ik de plaat niet te moeilijk gemaakt : het is een plaat geworden met eenvoudige raps. Op gebied van producties heb ik dan weer geprobeerd zo gevarieerd mogelijk te werken. Ik wil de muziek die ik maak met zoveel mogelijk mensen delen en deze aanpak lijkt mij daarvoor het meest geschikt.

Het is ook een heel persoonlijk album geworden, dat als antwoord moet dienen op de heel moeilijke en zwarte periode die ik achter de rug heb. Dit album moest en zou het daarop het antwoord vormen en dat is al bij al ook vrij goed gelukt. De nummers zijn zeer gevoelig, kennen hier en daar die typische humor en alles draait om de ik-persoon.

De release verliep niet echt zoals je gehoopt had. Vertel

Het album is in België eigenlijk nooit gerealesed. De cd werd in Nederland voorgesteld op een soort releaseparty en nadien verliep de verkoop ook zeer goed. In België probeerde platenmaatschappij PIAS de verkoop op zich te nemen, maar tot zover ligt die nog steeds plat. Ik ga na de feestdagen nog eens horen bij Lowlands, als ze daar met hetzelfde verhaal komen ‘blablabla….hip hop in’t Vlaams….shit…’, doe ik het gewoon zelf en zullen ze te vinden zijn in elke pizza-en kebabzaak (lacht)

Het album circuleert dus – zij het in beperkte kring – al een tijdje. Hoe zijn de reacties?

De reacties zijn nog altijd positief. Het is mijn eerste soloalbum op uitzondering van een eerder uitgebrachte scratchplaat. De plaat staat ondertussen al 5 weken in de playlist van Stubru en ik heb er eigenlijk weinig moeite moeten voor doen. Ik had de demo van de plaat vorig jaar al uitgebracht en ook toen waren de reacties positief. Zoals ik al gezegd heb is de plaat heel persoonlijk en gevoelig geworden, wat het ook een album voor het grote publiek, voor iedereen. maakt. Het is op geen enkel moment moeilijk te begrijpen, wat maakt dat ook mensen die hiphop niet van nabij volgen alles makkelijk kan verstaan. Het lijkt er op dit moment zelf op dat de plaat al meer succes heeft dan ABN-Normaal.

Wat kan hip hop jou nu nog na 20 jaar nieuw bijbrengen?

Er is steeds evolutie merkbaar. Hiphop is geen stilstaand water : er komen nieuwe emcies bij en die zorgen dan weer voor wat verfrissing. Persoonlijk durf ik betwijfelen of ik zelf nog teksten ga schrijven. Ik ben het niet echt beu, maar na al die jaren begint het toch wat voorspelbaar te worden, waardoor ik er een beetje op uitgekeken ben

Je bent steeds met van alles bezig, stilzitten is niet echt iets voor jou denk ik dan. Als je niet meer gaat schrijven, wat mogen we dan wel van je verwachten?

Ik ben volop aan het werken aan het album van Loki, een Mechelse rapper die al jaren meegaat in de underground-scene. Verder ben ik bezig met het compilatiealbum “Mechelen rapt”. Dit project ging vorig jaar van start onder de vorm van een aantal optredens. Nu probeer ik een album te brengen waarop 40 Mechelse emcies te horen zullen zijn. Ergens eind april volgt er dan een serieus zwaar feestje. Verder zou ik ook graag nog eens een vrouwelijke emcie producen, maar het is blijkbaar heel moeilijk om hier iemand te vinden die zowel een goede stem als een goede flow heeft.

Hiphoppend Mechelen zit dus in de lift ?

Volgend jaar zal het hier vast en zeker ontploffen. Malinaz werd altijd al gezien als zwakke broertje, en dat zullen we nog eventjes zijn, maar iedereen is gewaarschuwd. Er staat heel wat te gebeuren en waar hip hop begonnen is, zal het ook eindigen. (lacht)

Peace !!!

Interview door Peter Ruymbeke – Aight.be