A.M.O.K. – Alles of Niks (KSmagazine 2008)

11 mei 2008

Omdat hun doortocht op de Boelzoekers MC battle ons niet echt kon bekoren. Een beetje chaotisch en iets te schreeuwerig. Maar eerlijk is eerlijk, dit album overtreft de verwachtingen. Deze drie mc’s (Carloz, Roncha en Letzl) en beatmaker Kenshin, die samen sinds 2005 A.M.O.K. vormen, laten hier, na een demo en verschillende optredens doorheen het ganse land, hun eerste volwaardige album op de mensheid los. Dat ze reeds enkele jaren samenwerken, valt er dan ook aan te horen. De rappers klinken, in tegenstelling tot wat ze op de 9000 sessies-battle ten gehore brachten, goed op elkaar ingespeeld en beschikken over een behoorlijke flow. De sample based-beats vormen een coherent geheel. Het feit dat ze met een vaste producer werken en slechts drie beats van derden (Midi Evil, Fallus en Mellow P) gebruikten, zal daar wel voor iets tussen zitten.

Hun Opus Magnum is dit volgens ons nog niet, daarvoor worden nog iets te weinig risico’s genomen en wordt er nog iets teveel vastgehouden aan het vertrouwde stramien, maar een fijne eersteling is dit wel.

De jongens hebben een eigen stijl ontwikkeld die zich voornamelijk typeert door het gebruik van licht bombastische, met een vleugje melancholie overgoten samples, gedragen door straight boombap-drumpatronen. Ook het schrijven van hooks, die in quasi elk nummer op dit zestien tracks tellend album voorkomen, hebben deze Leuvenaren onder de knie. Al hadden ze naar onze smaak hier en daar wel eens mogen afstappen van het vertrouwde verse-hook-verse-hook schema. Benieuwd of ze ook een tag team track à la Das EFX’s Buck Buck tot een goed einde weten te brengen. Dat is misschien een ideetje voor een volgend album. Uitschieters voor ons zijn het dreigende Hype, het melancholische Verdwaald waarin Pascale, een dame die voorheen ook al op andere producties uit het Leuvense te horen was, haar vocale kunnen tentoonspreidt. De gitaarsample in Geen Stress is lekker funky, al vinden we de hook hier iets minder. Fallus schudt met Diersoort een harde Orïentaals getinte productie uit zijn mouw waarop Juz Kiddin ook eventjes zijn ding komt doen (wat hij overigens zeker niet slecht doet). Op een dj Premier-achtige beat van Mellow P, We Blazen ‘m Op, komen de drie mc’s het best tot hun recht, al is de flow op het funky Verwijdert Bullshit ook best te pruimen. Hun Opus Magnum is dit volgens ons nog niet, daarvoor worden nog iets te weinig risico’s genomen en wordt er nog iets teveel vastgehouden aan het vertrouwde stramien, maar een fijne eersteling is dit wel. Al had de mix wel van iets hoger niveau mogen zijn. De stemmen staan soms echt te stil en de drums mogen nog wat meer knallen (de eerlijkheid gebiedt ons wel te zeggen dat we ook al veel en veel slechter hebben gehoord). Kom niet te snel met dat tweede album, probeer een pak shows te doen, tracht die beats nog iets meer te variëren (onze voorkeur gaat naar de eerder funky producties) en laat de mc’s nog wat extra maturiteit vergaren en wie weet hebben jullie binnen enkele jaren een knaller van een album in handen.

Review 01 written by Hotlips (c) KickSnare