Nasta en Niz – Binnenstebuiten (Wasteland 2008)

22 oktober 2008

Het credo ‘binnenstebuiten!’ klinkt als de strijdkreet van elk kunstenaar die aan een ‘kunstwerk’ begint. Het streven om de essentie naar voor te brengen en al het overtollige weg te kappen. Nasta en Niz titelen hun eerste ep ‘binnenstebuiten’ en gaan daarmee een dubbele uitdaging aan : zich voorstellen als één van de Vlaamse collectieven om in het oog te houden én zich onderscheiden van alle andere groepen in die categorie. Een geslaagde missie?

De EP met 8 nummers duwt de deur open met een opzwepende vioolriff. Wanneer de extra samples en drums binnenvallen zijn we direct vertrokken: ‘Er zijn hoogtes er zijn laagtes, de kunst is om beiden te aanvaarden, binnenste buiten recht naar de kern van de zaak, zonder denken aan de rest maar zeggen waar het om draait..‘. De openingstrack zegt het best ‘draai heel mijn gevoelswereld binnenstebuiten’. In wat volgt vertellen de jongens over hoe ze de pubertijd ontgroeien temidden Dendermondse politiecontroles en sweet talks, hoe ze stapsgewijs opgroeien en leren loslaten. Natuurlijk zijn er ook nummers over hoe goed dat ze al het bovenstaande doen.. Het blijft hiphop natuurlijk. Lyrisch houden Nasta en Niz de teksten dicht bij het hart. De rechttoe rechtaan lyrics maken weinig omwegen voor frivole taalspelletjes of punchlines. Typisch voor producer/mc’s worden teksten in eerste plaats gebruikt om de vibe aan te vullen met een inhoudelijke insteek. Dit wil niet zeggend dat de gevatte zinsnedes ontbreken op deze plaat. Het mc/producerschap betekent vooral dat Niz en Nasta zichzelf als mc op de achtergrond durven duwen ten voordele van de muziek. De volle sound van Beatville-producties claimt de hoofdrol. Souvolle samples worden door elkaar geweven en gestut door drums in de spits. Het geheel is dynamisch en melodieus. Het neemt ook de onoplettende luisteraar op sleeptouw zonder de balast van complexe lyrics. Muzikaal staan Nasta en Niz sterk genoeg om die onachtzame luisteraar vast te houden tot aan het einde. Het samplewerk werpt een dikke knipoog richting de jaren 90, terwijl de opzwepende drums en totaalsound onmiskenbaar actueel zijn. Niet subtiel als de groove van de originele soul en niet gesyncopeerd als funk kan zijn, maar geprogrammeerd om te rocken. Steeds en altijd. Zelfs de zwoelste track op deze ep voelt als een danstrack met de nodige swing en een stevige baslijn in de break. De tracks die stevig starten lopen dan weer uit in een drum’n’bass-track. Zo tonen ze dat het altijd verder kan gaan. ‘Binnenste Buiten’ is geslaagd als deuropener voor Nasta en Niz : De ep zet de Dendermondse rappers op de kaart als de eerste Dendermondse hiphopact en bewijst boven alles hun verdienste als Belgische beatmakers. Dat Niz en Nasta hun mannetje staan achter de mic bewijzen ze in vergelijking met de featurings van Baz/Magot en Nuff Said, voortrekkers van een nieuwe lichting aan lokale mc’s. Zich onderscheiden doen ze vooral met hun beats. Het gemak waarmee je deze plaat steeds opnieuw uitluistert bewijst vooral dat dit duo de ‘good vibes’ in de vingertoppen heeft. Een must voor headnodders en vibers onder ons.

Review door Enikvin Niksgoe voor Wastelandmagazine.com (c) 2008