Vlaamserap.be (Poppunt 2008)

Vlaamserap.be – een schat aan info over Nederlandstalige rap! Een paar jaar geleden presenteerde Poppunt Magazine een dossier over Nederlandstalige rap in Vlaanderen. Kwamen toen aan bod: Garçons Debilles, De Nihilisten en Spok van Indigenous. Ondertussen is het een beetje stil in het Nederlandstalige hiphop landschap. Maar dat is buiten Mellow P gerekend,  de bezieler van Vlaamserap.be, een portaal- en archiveringssite die alle Nederlandstalige rap die ooit gereleased werd tracht te bundelen. Moet een titanenwerk geweest zijn, maar het resultaat mag gezien worden. Wij nodigden Mellow P uit voor een babbel ten chateau Poppunt…

“Eén van de bestaansredenen van Vlaamserap.be, is het bekender maken van Nederlandstalige rap bij een breder publiek. Heel wat interessante, nieuwe zaken worden niet opgepikt, en dat is misschien omdat de informatie errond niet makkelijk bereikbaar is. Hiphop-acts die een album releasen krijgen niet de aandacht die ze verdienen, omdat er geen centrale databank bestaat. Je hebt natuurlijk wel het Wasteland-forum (wastelandmagazine.com), maar daar werd Nederlandstalige rap vroeger niet echt gesmaakt. Daarnaast had je Ontspoord (ontspoord.com), een forumsite waar men heel actief was in het Nederlands, en ook nog het Antwerpse Skillz.be. Toen de beheerders van Ontspoord en Skillz er plots mee kapten, gingen de archieven verloren, en daarmee helaas ook een stukje Vlaamse muziekgeschiedenis. Ik heb mezelf toen de taak opgelegd om het archief te reconstrueren en een website in het leven te roepen om al die info te bundelen. Het heeft me wel wat werk gekost, heel wat Google-archeologie.”

Was er uit de hoek van de Vlaamse rap zelf nood aan zo’n allesomvattende website? 

Mellow P: “Eigenlijk wel, want veel mensen die actief waren op Skillz en Ontspoord hebben niet echt de doorgang gevonden naar Wasteland. Er zijn intussen wel enkele kleinere initiatieven zoals Rapgeneration.net en Spittze.be ontstaan, eigenlijk totaal nieuwe communities… Als ik de commentaren hoor op Vlaamserap.be, dan blijkt er zeker appreciatie te zijn. Heel wat artiesten die de laatste jaren een plaat uitgebracht hebben, vinden het goed dat hun werk mee in dat archief zit. Voor pop en rock bestaat het al lang, voor rap is het nieuw. Nu kan je ook makkelijker te weten komen hoeveel werk er door vorige generaties al verzet is, wie wat gedaan heeft. De site blijft zeker nog wat in gebreke wat audio betreft, maar daar wordt aan gewerkt.” 

Wat je kan afleiden uit de naam van de website: het gaat om Vlaamse, lees Nederlandstalige, rap…

Mellow P: “Ja, maar daar kreeg ik meteen al kritiek op! Waarom moest het nu per se Vlaamse rap zijn? Sommigen vonden Vlaams zelfs een vies woord, maar daar zie ik geen graten in. Om de criticasters voor te blijven heeft de website nu de weloverwogen ondertitel Nederlandstalige Hiphop uit België meegekregen. Dit initiatief heeft absoluut niets met politiek te maken! Het gaat zuiver om de promotie van Nederlandstalige rap uit Vlaanderen. Er hebben lang eilandjes bestaan, en nu willen we alles wat bundelen en op die manier mensen in contact brengen met elkaar. De website bouwt verder op het pad dat de forums geëffend hebben.

Nu ja, door bewust te kiezen voor Nederlandstalige rap vallen er natuurlijk wel veel artiesten uit de boot: producers, DJ’s, Engels- en Franstalige rappers… Er is altijd wel al een differentiatie geweest, en dat is omdat samen met de taal ook de focus verschilt: Nederlandstalige rappers uit Vlaanderen hebben hun publiek in België en in Nederland, terwijl Engelstalige rappers zich makkelijker internationaal kunnen oriënteren.”

Vlaamse rap, hoe zit het er eigenlijk mee? Leeft het nog, want er komt zo weinig aan bod in de media…. 

Mellow P: “Er is in het prille begin wel een hausse geweest met ABN, KIA, ’t Hof Van Commerce, Sint Andries MC’s, … Die periode wordt aangeduid als de zogenaamde Frithop-periode, en je kon toen wel degelijk spreken van enkele commerciële verwezenlijkingen. Dat heeft een aantal singles opgeleverd, maar los van wat labelinteresse en wat kleine successen is Nederlandstalige rap in Vlaanderen uiteindelijk nooit echt groot geworden. En dat in schril contrast met onze noorderburen! Hier hebben er altijd eilandjes bestaan, waar labeltjes uit voort kwamen en demo’s en mixtapes werden uitgebracht. Met de opkomst van het internet en de gespecialiseerde websites kreeg de muziek plots wel een groter bereik, maar de grote massa heeft er uiteindelijk nooit iets van gehoord. Dat is nog steeds het geval: er leeft heel veel, maar het breekt niet door. De laatste twee jaar wordt er veel geproduceerd en proberen een aantal lokale initiatieven – zoals 9000 Sessies – een stem en een platform te geven aan al die jonge rappers. Het is nu kwestie van de media mee te krijgen, maar ik voel dat daar nog veel energie en werk in zal kruipen. Nu alle info gebundeld staat, hoop ik dat er iets verandert. Je zou kunnen denken dat Vlaamse rappers naar Nederland kunnen uitwijken, maar daar is de markt nu hopeloos verzadigd, dus da’s niet meteen de beste optie. Naast het feit dat ze het Belgisch dat we spreken (of Belgs) ook niet altijd even goed kunnen appreciëren.“

Je kan je ook de vraag stellen of er  genoeg kwaliteit is in Vlaanderen: wie nu iets op de markt brengt moet al van goeden huize zijn én wordt meteen vergeleken met de internationale top…

Mellow P: “Er zijn verschillende visies: sommigen beweren dat alles wat kwalitatief goed is, vanzelf zal komen bovendrijven. Maar je kan het anders bekijken ook: iemand die er veel tijd en energie in steekt, maar niet veel mensen bereikt, moet veel passie in zijn lijf zitten hebben om het te blijven doen. Sommigen haken dan ook af als het aan doorgroeimogelijkheden blijft ontbreken. Vandaar dat we misschien een centraal punt nodig hebben van waaruit nieuwe zaken gelanceerd worden. Het publiek moet gewend geraken aan rap; de standaard associatie met stoerdoenerij, bling bling, seks en geweld moet eruit. Dat hoeft niet onlosmakelijk met rap verbonden te zijn!” 

“De waanideeën moeten verdwijnen. En podiumkansen gecreeërd. Hiphop in het Nederlands blijft een moeilijke zaak, maar dankzij de bestaande platformen komen de artiesten nu toch een beetje aan bod. Al blijven in de grotere circuits toch hoofdzakelijk Engelstalige acts aan bod komen. Nederlandstalige acts worden maar al te vaak over het hoofd gezien. Heeft het te maken met een identiteitsverschil? Ligt het accent anders? Hinken ze achterop en passen ze niet in het commerciële plaatje? Wat wel opvalt is dat Nederlandstalige rappers het qua beats misschien nog wat teveel gaan zoeken in de nineties en zich niet enten op wat er nu vooral succes heeft. Niet dat dat hoeft, maar het zou kunnen helpen.  Al weet ik ook wel dat artistieke integriteit vaak het hoogste goed is. Maar ze komen wel, hoor, de nieuwe garde, al gaat het langzaam. Onlangs was er in Antwerpen de releaseparty van Nag en Twan, mannen met een degelijke live-reputatie en wat zij nu onder Eigen Makelij uitgebracht hebben is origineel, fris, … Geen nieuwkomers, maar ze brengen wel iets anders dan wat we tot nu toe al kenden.”

De website heeft nu hoofdzakelijk een archieffunctie, maar Vlaamserap.be moet meer worden dan dat…

Mellow P: “Ja, toch wel, al weet ik niet precies wat de toekomst gaat brengen. Graag natuurlijk, want de uitbreidingsmogelijkheden van een blog zijn groot. We hebben bv. een RSS-functie, wat een handig instrument kan zijn voor de media. Mensen kunnen zich alleszins abonneren. Het moet nog groeien, maar ik heb er een alleszins een goed oog op. Ik hoor soms de kritiek dat ik misschien wat selectiever moet zijn, omdat het anders een allegaartje aan kwalitatief uiteenlopend materiaal dreigt te worden; maar ik denk dat het verschil er mag zijn, en dat binnen de gegeven context echte kwaliteit zichzelf wel uitwijst. Ik hoop in elk geval dat het opgepikt wordt en dat dit een aanzet kan zijn voor een heropleving van Nederlandstalige rap in Vlaanderen.”

Word!

Sven De Potter 

Foto: Koen Bauters

2008 (c) Poppunt

http://localhost:8888/vlaamser_wrd1

http://vi.be/vlaamserap

http://www.myspace.com/vlaamserap