De vorige comeback van ’t Hof van Commerce is dit jaar tien jaar oud, en leverde onze allerfavorietste Vlaamse hiphopplaat aller tijden op: ‘Rocky 7’ stond voor moddervette beats, ongeëvenaarde party vibes en de ultieme showcase voor het verbaal talent van de mc’s Buyse en Kowlier.
door (nq) voor Humo.be
’t Hof 2.0 was een feit en ‘Rocky 7’ was hun triomfantelijke manifest, gesteld in onze moerstaal. Wij brulden uit gezwollen borst mee.
‘Stuntman’, hun tweede comebackplaat – na ‘Ezoa en niet anders’ uit 2005 bleef het opnieuw lang stil – luidt onmiskenbaar een nieuwe fase in. De gasten van toen (onder anderen TLP, Statiek, Balo en de geweldig genaamde Lazy Horse) zijn op het feest achtergebleven.
’t Hof is weer op zichzelf aangewezen, en opereert vanuit de huiskamer. Hun teksten worden tegenwoordig geschreven als de kinderen naar bed zijn en alle e-mails beantwoord (‘Kinders in bedde’). Kowlier is altijd al een softie geweest, maar ook Buyse, de enige echte Vlaamse moppersmurf, lijkt aan kwaadheid te hebben ingeboet. Bling bling is de weerkaatsing van het zonlicht in een rammelaar.
Het vonkt iets minder dan voorheen, en het vooruitgestuurde ‘Wupperbol’ maakte ons een beetje bang, maar ‘Stuntman’ is wél een goeie plaat. In ‘Stuntmann’ – de titeltrack, met een extra ‘n’ voor het meervoud – wordt als vanouds op de eigen borst geklopt (‘We stuntn lik dat oljine ne stuntman stuntn kan’), en op de kop gekakt van iedereen die in de buurt komt.
Het onderstrepen van de eigen roots in ‘Baes’ had wat ons betreft niet gehoeven – dat hebben we inmiddels wel gehad – maar het is grappig om DJ 4T4, een Limburger, in ’t West-Vlaams te horen rappen. Het is met gemak zijn beste bijdrage aan de microfoon, en al helemaal de grappigste.